Rozvoj řeči je jedním z klíčových milníků v životě dítěte, ale ne vždy probíhá podle očekávání. Co dělat, když vaše dítě stále nemluví? Tento článek přináší přehled důležitých informací o tom, kdy by děti měly začít mluvit, co může zpomalit jejich vývoj a jaké kroky mohou rodiče podniknout. Najdete zde praktické tipy, odborné rady a návod, kdy je vhodné vyhledat pomoc logopeda.
Prvním krůčkem k řeči je žvatlání. To typicky začíná okolo 4. měsíce života. Miminko bude reagovat na podněty smíchem, brbláním a bude se snažit napodobovat rodiče nebo upoutat jejich pozornost svojí vlastní řečí.
Už o několik měsíců později může dítě říct své první slovo. Máma, nebo táta se dá snadno přeložit do řeči miminka. Kdy to přesně bude, je individuální, ale typicky jsou děti schopné napodobit první slova okolo 10. měsíce života. Pokud k tomu ještě nedošlo, určitě nezoufejte! Každé dítě je jiné a přístup rodičů je klíčový.
U většiny dětí do 1,5 roku převládají gesta, které v jejich komunikaci nahrazují spoustu slov. Děti dělají pokroky, čím více umí ovládat rty, jazyk a obličejové svaly. Schopnost řeči dále závisí na vývoji mozku a pak samozřejmě na okolí, které dítěti poskytuje podměty. Okolí je to, co můžete jako rodiče nejlépe ovlivnit.
Řeč se postupně zdokonaluje – okolo druhého roku jsou děti schopny skládat jednoduché věty (pes dělá haf) a lépe chápou, co se jim rodič snaží sdělit.
Čtvrtý rok se považuje za zlomový v komunikaci. Tou dobou by si už dítě mělo osvojit základní schopnosti řeči: umí složit věty, říct co chce, co ho bolí, čeho se bojí, z čeho má radost apod. Zároveň dobře rozumí svému okolí a umí správně reagovat.
Jemná motorika je klíč. Ale co to je jemná motorika? Začněme od podlahy. Rozlišujeme dva tipy motoriky. Při hrubé motorice zapojujeme větší svaly. Tedy pokud se dítě učí chodit, běhat, skákat jedná se o hrubou motoriku. Ta nám s řečí nepomůže.
Jemná motorika zahrnuje motoriku prstů a artikulačních orgánů. Jemná motorika se dá rozvíjet činnostmi na šikovnost:
A jaká že je souvislost mezi navlékáním korálků a řečí? Důvod, proč tyto zdánlivě odlišné činnosti spadají do jemné motoriky, je ten, že na ně používáme podobné části mozku. To znamená, že posilování jedné činnosti dítě automaticky rozvíjí tu druhou.
Vždy záleží, kolik je vašemu dítěti let – přece jen v 10 měsících je dítě vývojově jinde než ve 2 letech. Přesto jsou určité tipy, které můžete aplikovat kdykoliv.
Tip: Pokud vaše dítě má problém s „R“, můžete vyzkoušet TDNKU - TRNKU. Začněte říkat „tdnka“ a postupně zrychlujte. Při vyslovení T a D je jazyk v podobné poloze jako u R. Zrychlováním jazyk sám spadne na místo, kdy místo T, D řeknete R.
Vrozené vady a nemoci mohou výrazně ovlivnit vývoj řeči u dětí. Podívejme se na ty nejčastější z nich.
Vývojová dysfázie je porucha řeči, která postihuje děti, jejichž vývoj řeči zaostává i po čtvrtém roce. Projevuje se sníženou schopností verbální komunikace, která není ovlivněna okolním prostředím. Dítě nemá mentální postižení, ale jeho projev může tak působit – dysfázie ovlivňuje sluchové a zrakové vnímání, což se odráží na motorických a sociálních dovednostech. Lékaři rozlišují dva typy:
Příznaky zahrnují nesprávný slovosled, omezenou slovní zásobu, problémy s gramatikou, nesprávné zpracování zvuků a rytmu, problémy s vnímáním prostoru a času a často narušenou pozornost. Děti s vývojovou dysfázií mají potíže v sociálních vztazích, hůře navazují kontakt s vrstevníky a obtížně se adaptují na změny.
Další vrozené vady, které ovlivňují vývoj řeči dítěte jsou:
- Sluchové vady – Děti s poruchami sluchu často nedostatečně slyší zvuky a řeč, což zpomaluje jejich jazykový vývoj.
- Mentální postižení – Děti s mentální retardací mají opožděný vývoj, který může ovlivnit i řeč.
- Autismus – Komunikační obtíže jsou častým projevem poruch autistického spektra.
Lékařskou pomoc vyhledejte, pokud dítě nevykazuje očekávaný vývoj řeči. Zejména v těchto případech:
V těchto situacích je vhodné konzultovat stav s pediatrem, který může doporučit vyšetření u logopeda nebo dalších specialistů (např. foniatra, neurologa).
Signály, které by vás zavedly k lékaři určitě neignorujte, ale často se nemusí jednat o nic vážného. Především svému dítěti věnujte péči a buďte s ním trpělivý. Vytvořte mu prostředí, ve kterém se může zlepšovat, komunikujte s ním a za jeho pokroky ho pochvalte.
Mnoho odborníků doporučuje nemluvky dát, co nejdříve do mateřské školky. Pokud tedy vaše dítě ovládá základy řeči, ale není hovorné, pak mu může mateřská školka významně pomoci. Bude v prostředí, kde bude muset komunikovat se svými vrstevníky. Zároveň se o něj budou starat školení specialisté, a to může udělat zázraky.